اقتباس تئاتری و موقعیت پسااستعماری(بررسی نمونه ای 5 اقتباس تئاتری از متون غربی در ایران)- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «یک نفر اینجا»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده نریمان افشاری
- استاد راهنما فرهاد مهندس پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این رساله به بررسی روابط متقابل میان اقتباس تئاتری و وضعیت پسااستعماری در ایران می پردازد؛ وضعیتی که از لحظه مواجهه سوژه ایرانی با مدرنیته غربی آغاز می شود. پیش از این مواجهه در ایران تئاتر وجود نداشت. بنابراین رسانه تئاتر در ایران رسانه ای اقتباس شده است. به سبب همین ماهیت اقتباسی تئاتر در ایرانْ عملِ اقتباس جدای از این که تنها یک تکنیک ادبی یا اجرایی باشد، نقطه آغازی برای انواع مطالعات تئاتری در ایران است. در واقع، همه واکنش هایی که به تئاتر در قالب نمایش های اقتباسی انجام شده برخاسته از واکنش های کلی به مدرنیته و گفتمان استعمار غربی است. عبارت هایی نظیر شرق شناسی، شرق شناسی وارونه، ملی گرایی و بومی گرایی معادل های معنایی خود را در فضای تئاتری نوپای ایران برمی سازند و عمدتاً زمانی بروز می یابند که اقتباس کننده در تلاش برای رساندن سطح خود به سطح خالق آثار اصیل است. در نهایت در این رساله می کوشیم که شکاف ها، گسست ها و تناقضات درونی مبناهایی را نشان دهیم که فرضیات و اعتقادات مرتبط به تئاتر ملی «ایرانی» ـ به همراه همبسته های گفتمانی اش ـ بر آن استوارند. این تحقیق با پیش کشیدن این بحث به انجام می رسد که تاریخ اعمال تئاتری در ایران را می توان به عنوان تاریخی قلمداد کرد که از بیان خودآگاهی خود که بر مبنای آن «نفس» بتواند زبان خود را بیان کند ناتوان است. این بیان کردن ـ که شکل مجموعه ای از تغییرات راهبردی را به خود می گیرد ـ برای سوژه ای که در مواجهه با تجریه ای تروماتیک قرار دارد امری حیاتی است. با وجود این که تئاتر می تواند نقشی بسیار پراهمیت تر از شریاط فعلی در کاستن از شدت این تجربه تروماتیک ایفا کند اما متاسفانه در حیطه تئاتر هنوز به چنین بیانی دست نیافته ایم.
منابع مشابه
بررسی جنبه های نمایشی حکایت «رابعه، دختر کعب» الهی نامه عطار برای اقتباس تئاتری
حکایت رابعه، دختر کعب، از الهینامه عطار نیشابوری، در بین دهها حکایت این شاعر و نویسنده صاحب نام، ازجمله معدود حکایت هایی است که حائز ویژگیهای نمایشی است. این ویژگیها که نشأت گرفته از بهرهگیری عطار از تصویر و نمایش به جای نقل و توصیف صرف است، به این متن ارزش نمایشی بخشیده است و وجود عناصری چون کشمکش، گرهافکنی، بحران، گره گشایی، شخصیتپردازی و صحنهپردازی در بطن ساختار داستانی منسجم و مناسب...
متن کاملبررسی اقتباس از متون ادبی در تصویر متحرک
چکیده با توجه به این مسئله که روند تاریخی اقتباس از کی اثر ادبی برای تولید اثری نمایشی همواره با موفقیت همراه نبوده است. در این مقاله فرآیند اقتباس از متون ادبی در تولید فیلمنامه تصویر متحرک بررسی می شود. از این رو، این مقاله در گام نخست به معرفی عوامل تأثیرگذار در امر اقتباس برای دستیابی به فیلمنامه و مطالعه چگونگی کارکرد آنها در برقراری ارتباط با مخاطب می پردازد. در گام بعدی کسب شناخت صحی...
متن کاملهدایت درک تماشاگر از اجراهای تئاتری با استفاده از الگوهای ارتباطی؛ پروژه علمی: "کارگردانی نمایش جایگاه شهود"
دو اصطلاحِ به هم پیوستة هدایتِ درکِ مخاطب و ارتباطِ متقاعدکننده، در جامعة تئاتریِ ما هنوز اصطلاح آشنا و متداولی نیست، گرچه در ارتباطات روزانه، ما یا در حال هدایت درک دیگران و متقاعدکردن آن ها نسبت به پیام های خود هستیم و یا دیگران سعی در این کار دارند. تئاتر، سینما، تلویزیون، رادیو، روزنامه ها، مجلات و دیگر فعالیت های ارتباطی، همه در این ویژگی مشترکند که برای القای پیام هایی به مخاطبان خود می کوشند....
اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر
این مقاله درباره اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر است و سعی دارد تا با نگاهی آماری به مساله آثار سینمایی اقتباس یافته از ادبیات داستانی معاصر ایران، به بررسی رابطه این دو رسانه در چند سال گذشته بپردازد و با تمرکز بر روی آثاری که در طی این چند سال، بازتاب این گونه سینمایی بوده اند، نویسندگان و کارگردانان مؤثر در این روند را معرفی کند. یکی از آثار قابل قبول در این زمینه، فیلم سینمایی «...
متن کاملترجمه؛ گونه ای اقتباس (مطالعه موردی: اقتباس سینمایی از رمان آلیس در سرزمین عجایب)
اقتباس حوزهای جدید در مطالعات ادبی بینامتنی است که یکی از موضوعات آن بررسی چگونگی ترجمه متن و تبدیل آن به دیگر رسانه هاست. پژوهشگران این حوزه تبدیل متن ادبی به فیلم و دیگر رسانهها را نوعی ترجمه میدانند که در آن نشانه های کلامی به نشانههای غیر کلامی تبدیل میشود. رمان آلیس در سرزمین عجایب یکی از آثاری است که، قتباسهای سینمایی گوناگونی از آن صورت گرفتهاست. هدف ما در پژوهش حاضر، بررسی تغ...
متن کاملعکاسی بهمثابۀ عملی تئاتری تحلیل و بررسی کتاب صحنهآرایی در عکاسی
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنهآرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانۀ کتاب سعی میشود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستیهای کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص میشود که این کتاب بهمناسبت برگزاریِ نمایشگاه عکسی در کشور کانادا منتشر شده است، و فصلهای چهارگانۀ کتاب هری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023